Utolsó kommentek

Címkék

42 (7) ? mint (1) abszurdisztánia (36) ajax (1) álhear (1) alkalmazott (1) árvíz2.0 (2) augusztus 20 (3) autó (2) a mint (2) bank (2) bartók (1) bay (1) beethoven (1) blg (17) blog.hu (1) bolgárúr (1) bor (1) bp (1) brazil (1) budapest (1) buzi (1) b mint (4) cigányok (1) családi kor (1) csomagolni (3) demokrati (3) dezájn (2) digg (1) diksnerri (47) dopping (1) dst (1) durvula (18) ebay (1) elmondhattam (41) emulátor (1) enfarok (13) eporm (2) é mint (3) e mint (4) felmérés (1) fiala jános (2) fizetés (1) fogyasztóvédelem (3) foto (5) freeyourmind (2) függőség (1) futureinc (1) f mint (3) geek (3) gettóbaj (2) góg és demagóg (2) google (1) gyb2.0 (8) gyurcsány (3) hazugságcunami (9) hellókarácsony (1) helyesbítés (1) hét műtárgya (10) hírelemzés2.0 (6) hisztéria (14) homár (1) homeopátia (2) homo (1) homoszexuális (2) html (1) hülyeség (1) h mint (2) index (4) influenza (1) informatika (2) interjú2.0 (6) internetadó (1) ismeretterjesztés (1) it-utópiasztán (1) it utópiasztán (1) i mint (4) java (1) jazz (5) jeszenszky (1) jpé-módszertan (2) j mint (1) kádár (1) keresés (2) kétharmad (1) kína (1) kínzó kérdés (1) kiss for prezi (6) kóka (1) konspiráció (8) kormányválság (3) közlekedés (2) kultúra (1) k mint (5) láthatatlankéz (1) levédia (1) licit (1) lmp (1) lnk (1) lopás (1) lumpenbűnőzés (1) l mint (2) magyarország (3) magyarország2.0 (38) magyar narancs (1) majom (2) marketing (2) mátrix (2) médea (9) megoldás (4) meleg (1) metoo (1) mindentmagánkézbe (2) mit állítunk? (6) monorierdő (1) mp3 (1) mszp (2) munka (1) munkásosztály (1) m mint (1) napalm (5) nap kérdése (64) nap népszavazása (2) nemzeti (1) nemzetkarakterológia (22) nyelvészkedés (2) n mint (1) obama (1) önkéntes (1) önköldöknézegetés (1) orbán viktor (4) origo (1) őszinte elismerés2.0 (11) ö mint (2) pblue (6) pedofilia (1) pirate (1) plágium (1) politika (3) politoly (24) pontfm (2) pornó (1) privilégiumok (1) p mint (3) rádió (2) rendszere (1) rezsicsökkentés (2) r mint (3) schmitt pál (1) socialengineering (2) social responsibility (3) sony (1) spam (3) spectrum (1) spenót (1) sport (2) stílus (4) sün (3) szdsz (4) szélsőközép (1) szociológia (2) sz mint (2) s mint (3) tank (1) tömeg (6) történelem (3) trianon (2) tudomány (6) t mint (1) újmédia (8) underground (1) user test (1) vers (1) video (1) voip (1) v mint (2) wb2drkk (14) web2-kritika (22) web2 kritika (3) yo (16) zeneipar (2) zsolt (1) \ / (2)

Friss topikok

  • ern0: Az utókor kedvéért: ez a poszt annak, a már levett Facebook-bejegyzésnek a mintájára lett írva, am... (2017.09.29. 08:44) Kedves Viktor, betelt a pohár!
  • Alexa Offenberger: Szia végre sikerült elolvasnom. Nagyon tetszet. Köszönöm hogy megmutattad. Pékségből a lány :D (2017.04.21. 15:54) A hülyeséggel való kapcsolat tíz stációja
  • Szedlák Ádám: A tömeg követeli a posztba a mikroelektronikás diát is! :) (2017.03.05. 20:58) A deszkák
  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: @Ballib Cenzúra: neked érveket ,fideszbarom? neked annyi elég,hogy hátmer a viktor aszonta. (2014.11.02. 12:03) Sikertörténetek: rezsicsökkentés és internetadó
  • Peterpapo: @panaszmuki: Egyébként szerintem azért van 18 évben meghatározva a házasságkötés (vagy cigaretta... (2014.07.10. 20:24) Mit is akartok a buziktól?

"Nem bánom, ha lemásolod, terjeszted, sőt, örülök neki" - Kelényi Attila a RE:blognak

2007.04.27. 10:45 nzanga mobutu junior

Néhány éve kezdtek feltünedezni a legkülönbözőbb oldalakon Creative Commons feliratok és logók, amelyek - a szabad kultúra ideológiájával a háttérben - az alapvetően tiltásra épülő szerzői jogi rendszerben nyújtanak nagyobb felhasználási szabadságot. A Creative Commons kialakulásáról és helyzetéről egy sajtos-tejfölös lángos fölött beszélgettünk el Kelényi Attilával, az egyik hazai szervezővel, aki a május 2-i New Tech Meetupon tart a CC-ről villámelőadást.

RE: Egy kis történelem: honnan indult a Creative Commons, mi hívta életre?

KA: Úgy indult, hogy Lessig, egy amerikai jogászprofesszor és néhány hasonlóan gondolkodó társa, úgy gondolták, hogy kéne valamilyen alternatíva azoknak, akik rugalmasabban engedélyeznék műveik felhasználását. Itt van az internet, ahol sokan már nem csak fogyasztók, hanem szerzők is. Rengeteg olyan tartalom, mű születik, amelyeket meg akarnak osztani egymással, és szeretnék ha szabadon terjednének, fennmaradnának, akár átdolgozott formában is. A hagyományos gyakorlat viszont az ismert (c) jel, illetve a "Minden jog fenntartva" felirat feltűntetése volt, ami inkább tiltás, mint engedély, hiszen lényegében azt jelenti, hogy minden egyes felhasználáshoz külön engedélyt kell kérni a jogtulajdonostól. Tehát erre kerestek megoldást, hogy legyen egy egyszerű "eszköz" a szerzők kezében, amivel jelezhetik, hogy pl. "nem bánom, ha lemásolod, terjeszted, sőt, örülök neki". A szabad szoftveres licenszek mintájára kitaláltak egy könnyen alkalmazható, több komponensből álló engedélysablont és elérhetővé tették a weben.

RE: Mennyiben fedi ez a szerzői jog által "kezelt" területet?

KA: Ezt sokan félreértik: nem egy új szerzői jogi rendszerről van, csupán egy rugalmasabb engedélyről. Bárki készíthet saját licenszet, csak ahhoz kéne egy kis képzettség, vagy egy ügyvéd, egy kis utánajárás. Ezt viszont igényei szerint - mit kíván engedni és mit nem - néhány kattintással elkészítheti bárki és kiteheti az alkotása mellé. Azt, hogy erre igény van, az mutatta, hogy néhány év alatt rengetegen kitették az ikont, használják a licenszet.

RE: Miből, kikből áll a Creative Commons?

KA: Szűk értelemben egy licensz, tágabb értelemben egy nonprofit szervezet és nemzetközi mozgalom.

RE: Mekkora ez a szervezet?

KA: Alapvetően egy nagyon decentralizált szervezetről van szó. A központban közvetlen alkalmazásban csak néhány jogász és az adminisztráció áll. Minden országban helyiek dolgoznak a bevezetésen, lényegében önkéntes munkában. A Creative Commons csak a licenszekkel foglalkozik, mellette megalakult az iCommons, amit a nemzetközi együttműködés céljából hoztak létre, és sokféle CC-hez köthető projektet támogat.

RE: A honosításnál maradva, hogy került a CC Magyarországra?

KA: Úgy gondoltam, hogy ez a CC milyen jó ötlet, meg kellene csinálni itthon is. Az oldalukon olvastam a honosításról, úgy tűnt, hogy ez nem olyan nagy ügy, és írtam nekik. Válaszoltak, hogy nem olyan egyszerű - kell egy helyi szervezet, amelyik mögé áll, kell egy jogász, aki felügyeli a fordítást és biztosítja, hogy illeszkedjen a helyi jogi környezethez. Kiderült, hogy éppen abban az időben Bodó Balázs is próbált egy jogászt találni a honosításhoz, és egymástól teljesen függetlenül rátaláltunk Dudás Ágira. Egy hét múlva már egy asztalnál tervezgettük a részleteket.

RE: A magyar CC az micsoda, egy egyesület?

KA: A MOKK, illetve az egyetem, mint intézmény állt a honosítás mögé, hivatalosan ez az anyaszervezet hivatalos itthoni partnere. Igazából jelenleg még nincs egy különálló szervezet, ami hazai CC Magyarországként lenne aposztrofálható, de talán nincs is rá szükség. Terveztünk létrehozni egy alapítványt, de egyelőre ez halasztódik. Van néhány lelkes és aktív ember, például Bodó Balázs, Szakadát István a MOKK-ból, Gyenge Anikó és Dudás Ági, a jogászaink, és én. Ez persze a szűkebb kör, sokan segítettek alkalmanként, vagy rövidebb időszakra csatlakoztak egy projekthez.

RE: Miből áll a jelenlegi tevékenységetek?

KA: A honosítás után, jelenleg még mindig az evangelizáció fázisánál tartunk, így főleg igehirdetésből és tájékoztatásból. A hazai CC honlapján adunk hírt a fejleményekről és a nyilvános levelező-listáján válaszolunk a felmerülő kérdésekre, próbálunk konferenciákon, rendezvényeken szerepelni, emellett igyekszünk egyéb akciókkal felhívni a figyelmet, mint például a Nomada remix-verseny.

RE: Mik a CC eredmények külföldön és idehaza? Tudod ezeket valahogy számszerűsíteni: felhasznált licenszek száma, felhasználók száma, stb.?

KA: Csak nagyjából tudok válaszolni, mivel nincs pontos mérési módszer. Legjobban a licenszoldalakra mutató linkek alapján lehet megbecsülni hány helyen használják. A kezdeti időszakban exponenciálisan nőtt a felhasználók száma, most világviszonylatban 30 millió körül lehet a CC-vel publikált oldalak száma. A magyar statisztika kb. 80 ezer felhasználást mutat. De - sajnos - sokan csak felteszik a CC ikont, vagy egy rövid szöveget, mert megtetszik nekik, hogy van ilyen, de nem a megadott licenszválasztó oldalt használják. Ennek azért van jelentősége, mert az onnan bemásolt kód részletes metaadatokat tartalmaz a licenszelt műről, és a keresők ezek alapján találnak rá. Ez pedig az egyik legnagyobb előnye a CC licenszeknek - ma már a nagyobb keresőkön lehet rákeresni, szűrni a CC-s tartalmakra. Egyébként több szolgáltató beépítette a licencválasztási funkciót - pl. ott van a flickr, ahol minden képhez külön CC-licencet rendelhetünk, és hogy magyar példát is említsek: itt a blog.hu-n is van rá lehetőség.

RE: Mik a legismertebb, leghíresebb CC alatt publikált művek?

KA: Idehaza egyelőre nem jellemző, hogy kereskedelmi forgalomban terjesztett műveket így adjanak ki. Tudtommal az általunk kiadott Lessig Szabad Kultúra című könyve volt az első, a CHI Recordings tesz fel zenéket CC alatt, és Gyurcsány egyik megjelent könyvét is feltette CC alatt a kiadója a netre. Külföldi példa viszont bőven akad - ott van például Cory Doctorow, aki felteszi CC alatt az öszes regényét a honlapjára, és a legtöbb könyve hatalmas siker az üzletekben is.

RE: Ezek szerint a kereskedelmi kiadás és a CC alatti publikálás egymás mellett párhuzamosan is létezhetnek ugyanarra a műre?

KA: Igen, ugyanaz a mű, más formában, más felhasználási engedéllyel jelenhet meg. Az általunk kiadott Szabad kultúra is papíron "hagyományos" licensszel került forgalomba, miközben CC alatt letölthető az elektronikus változata. A szerző bizonyos felhasználásokra ad jogot a szerződésben, ami korlátozódhat formátumra (pl. nyomtatott), országra és időtartamra. Az más kérdés, hogy egy kiadó belemegy-e abba, hogy csak a nyomtatott formátumra ad neki engedélyt a szerző és közben online elérhetővé teszi a művét.

RE: Visszatérve a felhasználói tartalmak megosztásához, felhasználásához - mennyire jellemző az, hogy az emberek valóban kihasználják a CC által nyújtott lehetőségeket, mennyire jellemző, hogy a CC alatt publikált dolgok tényleg feldolgozásra kerülnek?

KA: Erre nehéz válaszolni, mivel még követhetetlenebb, mint maga a CC alatti publikálások. Egy konkrét hazai példa a Nomada-remix projekt, ahol CC alatt közzétett számot remixeltek a résztvevők, aminek az eredményét szintén CC alatt tettük közzé. Az ötlet egy korábbi nemzetközi projektből jött, amiben világsztárok adtak közzé CC alatt számokat remixelésre.

RE: Voltak-e már olyan esetek, amikor CC licenszben foglalt jogot sértett valaki? Mi lett a jogkövetkezménye?

KA: Nem jellemző, de volt rá példa. Az egyik legismertebb, amikor egy Adam Curry nevű ex-celebrity, aki blogol, podcastol, beperelte a Flickerre non-commercial CC alatt felrakott, lányáról készült képeket felhasználó bulvárlapot. A holland bíróság kimondta, hogy az újság valóban megsértette a licenszet, és elmarasztalták a lapot.

RE: Mi a CC kapcsolata a környezettel: a jogalkotókkal és a jogkezelőkkel?

KA: Voltak és vannak vitáink, de itthon nagyon jó viszony alakult ki az Artisjus-szal, meglepően pozitívan és konstruktívan álltak hozzá a kezdeményezéshez. Az egyik jogászuk fent is van a CC levelezőlistán, és részt vesz a párbeszédben.

RE: És a jog elismeri megfelelő szerződéses formának azt, hogy én kirakok egy honlapra egy CC logót?

KA: Az Adam Curry per azt mutatja, hogy igen, megáll akár bíróság előtt is. Persze önmagában a logó nem elég, az engedély szövege is kell - erre van az említett licenszválasztó oldal. A hazai szerzői jogban volt olyan kitétel, ami a szerződést írásbeli formához kötötte, és két fél között kellett létrejönnie. Az írásbeliségi megkötés már feloldódott, a kétoldalú szerződés pedig megvalósul azáltal, hogy én kiteszem az engedélyt, te pedig a CC alatt publikált művem felhasználásával elfogadod a feltételeit. Egy ilyen peres esetnél általában nem kizárólag a törvény betűit, hanem a törvényalkotó eredeti szándékát és a felhasználás célját is vizsgálják.

RE: Mit tegyen, aki részt szeretne venni a hazai CC terjesztésében?

KA: Viszonylag kevesen foglalkozunk ezzel idehaza, bárkit szívesen várunk. Az elsődleges fórum a nyilvános CC levlista, oda fel lehet iratkozni. Amiben konkrét segítséget várunk az esetleg fordítások elvégzése lehet, elég sok olyan angol szöveg van, amit még nem volt időnk lefordítani. Fel lehet venni velünk a kapcsolatot közvetlenül a hazai CC oldalon is.

10 komment · 1 trackback

Címkék: interjú2.0

A bejegyzés trackback címe:

https://re.blog.hu/api/trackback/id/tr8164085

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Webisztán 2007.04.29. 14:00:18

Kávéhoz: olvasnivalók az első balatoni hétvégére1. Honnan tudhatjuk meg, hogy mik lesznek a Gmail következő fícsörei? Hát forduljunk például a fordítókhoz, akik előbb találkoznak a soron következő újításokkal, minthogy azok megjelennének: erősebb integrác…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adr · http://ideaexists.blog.hu 2007.04.27. 12:17:17

Köszi az intejút, sok hasznos infot olvastam. Ja, és ennek hatására én is felhasználtam a bloghu-s cc dobozt. :)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.04.27. 15:36:03

Elnézést: közérdekű OFF

Zene a lélegzetért - Jótékonysági buli egy beteg kislány megsegítésére szombaton, 28-án a Városligeti Műjégpályán
www.molnart.hu

Sztárvendégek, akik jelenlétükkel és zenéjükkel támogatják az estet: Anita, Charlie, Falusi Mariann, Gerendás Péter, Rácz Kati, Somló Tamás, Tunyogi Orsi; valamint a Lucky Boys, a Night & Day, a Numb és a Soulfézs.

ON

kulcsi · http://www.crescendo.hu 2007.04.27. 17:43:36

Végre megvilágosodtam ebben a tekintetben (is)! :) köszi.

turorudi · http://check.blog.hu 2007.05.01. 10:26:34

- Ha CC-t használsz, hogy lehet azt kivédeni, hogy olyan helyen is felhasználásra kerüljön a műved, ahol nem szeretnéd?
- Az Artisjus mennyire együttműködő?
- Hogyan lehet a szerzőnek járó jogdíjat beszedni CC alatt?
- A CC-nek mi a jogalapja? Talán jól érzem, hogy a szerzői jogvédelemről szóló törvénnyel számos helyen ütközik: pl. a törvény szerint a közös jogkezelő szervezet az Artisjus (Filmjus stb.), amitől persze szabadulnánk.

0k- · http://ekezet.com/ 2007.05.01. 14:01:38

most lettem figyelmes vmi sárgás elszíneződésre Attila fején...?

tekatana 2007.05.02. 14:17:53

turorudi,
1. nem lehet kivédeni, de ez nem a cc sajátossága - tökmindegy milyen engedéllyel publikálsz valamit, ha kint van a weben (vagy bármilyen formában kiadásra kerül), vissza lehet élni vele.
2. Kifejezetten.
3. Ha jogdíjat/bevételt is akarsz a műved után, akkor a Ne add el! (non-commercial) feltételt is
3. A CC egy engedély, annyi a jogalapja, mint bármilyen felhasználási szerződésnek. Attól, hogy létezik a közös jogkezelés intézménye még érvényes, nem ütközik a törvénnyel, amire külön ügyeltünk a honosítás során. (a közös jogkezelés és a cc közötti lehetséges ellentmondásokról később részletesebben szívesen)

turorudi · http://check.blog.hu 2007.05.02. 20:42:40

tekatana,
1. Kifejezetten jogszerű környezetről érdeklődök, tehát ebben az esetben nem az érdekel, amikor jogokat bitorolnak. Konkrétan: a problémám az (és sokaktól hallottam, hogy nekik is), hogy pl. sok olyan tv/rádió műsor aláfestő zenéjeként használják a zenéimet, amihez én kifejezetten nem szeretném, hogy használják (gyakran előfordul, hogy a zene mondandója szöges ellentétben van az adott műsor mondandójával, vagy egyszerűen rizsásat hányok attól a médiumtól). Amikor ezt szóvá teszem, a kis jogdíj intézményére hivatkoznak, mely szerint ők általányban playlist alapján befizetik a nekem fizetendő jogdíjat az Artisjusnak (AJ), és ezzel rendben is van. És tényleg, a közös jogkezelő intézmény (AJ) hivatott az ilyesmit kezelni, csakhogy én nem a jogdíjért sírok, hanem a felhasználás módjáért. Erre azonban van egy módszer, hogy a tárgyévet megelőző 3. hónapig jelezni kell az AJ-nál, hogy nem kívánok a közös kezelés rendszerébe tartozni és ezzel megoldható az a helyzet, hogy ne használják lépten-nyomon a zenémet, illetve nem kívánt felhasználás esetén nem hivatkozhatnak biankó módon arra, hogy de az AJ megengedi nekik. Tehát arra lennék kíváncsi, hogy a CC esetében milyen tisztázott jogi helyzet szerint felügyelhetem a szellemi termékem felhasználási módját.
2. Egyszer érdekelnének a technikai részletek is.
3. Jogdíjról nem mondhat le a szerző, az őt minden esetben megilleti a törvény szerint, ezt nem is értem.

tekatana (kelényi attila) 2007.05.02. 23:18:59

No igen, eljutottunk a közös jogkezelés problematikájához. Előrebocsátom, hogy nem vagyok jogász, tehát nem mindenre tudok pontos és kielégítő választ adni, de szívesen megkérdezem a hazai CC csapat jogászait (illetve ajánlom a nyilvános levelezőlistánkat, ahol az ilyen kérdéseket alaposan meg lehet vitatni, ott van több jogász is, még az AJ-tól is). Szóval mindenhez hozzátéve, hogy szerintem:
A közös jogkezelés kötelező jellegű intézményét itthon nehezen és nem is minden területen lehet megkerülni (pl. jellemzően általánydíjakat vannak beépítve az adathordozók árába, amiket mindenképpen begyűjtenek, érthető okokból). Az egyik mód, az általad említett nyilatkozat az AJ felé. Ha ezt megtetted, és az említett "nem-kereskedelmi" feltételt is kikötöd a CC licencben, amivel publikálod, akkor elvileg csak a te külön engedélyeddel használhatják kereskedelmi célra.
A jogdíjról tehát lemondhatsz (a szerzői jogaidról nem) - amit írsz a "kijelentkezésről" éppen ezt éri el. Egyébként persze mindenképpen beszedik a felhasználások után, legfeljebb nem kapsz belőle, ha nem vagy náluk regisztrálva.

bcyke blogberlo, aki ott sem volt · http://kacatvilag.blog.hu/ 2007.05.07. 22:45:06

Ez jó volt, tetszenek az ilyen írások, amik valamelyik ketyerékről világítják meg, hogy pontosan mik is azok, és ráadásul nem is úgy, hogy csak leírja valaki, hogy mik is azok - habár az is nagyon patent cselekvés! -, hanem okosan és ügyesen elmondatja azokkal akik illetékesek és pengék benne képviseletileg, úgy, hogy az jól be van ágyazva mindenbe!

Esküszöm ettől független pont tegnap értem magamban oda, hogy amit eddig kapisgáltam ebből a játékból, az alapján gyártottam magamnak valami ilyet privátba, ami az én hozzáállásom ehhez az egészhez, de természetesen csak is saját magamra, az én kaparmányaimra vonatkozóan!

kacatvilag.blog.hu/index.php/2007/05/06/kacatvilag_commons?title=kacatvilag_commons